Sidor

måndag, juni 29, 2009

Gårdagens tävling

Ja igår åkte vi alla iväg till Ásbyrgi för att titta på en lokal hästtävling. Bjarni, Idunn och Arna Vedis tävlade så vi hade fyra hästar med oss. Jag är osäker på tävlingsformen faktiskt, barnen red skritt och trav eller tölt. Den klassen Bjarni och Heimir tävlade i red de tölt och trav, efter uttagningen låg de etta med 8,4 som poäng (tror de slutade på fjärde plats). Jag tycker överlag att det var höga poäng men det var en hel del flotta hästar.
Bjarni och Funi vann passen och Bjarni frågade om jag hade föreställt mig att han var en bra passhäst när jag red honom. Det kunde jag inte för han är verkligen en väldigt lugn och sansad häst. Bjarni sa att det är därför han är bra, han blir inte för upphetsad och slår upp i galopp.

Flott häst

Jag såg något otäckt också. Många av er har säkert sett en ganska otäck video på youtube med hästar som blöder ur munnen på grund av betten. Jag såg det på riktigt för första gången. En gubbe red med stångbett och kedjen väldigt hårt spänd och efter ett tag blödde häste och tuggade rosa fradga. Han blev diskad.

I slutet av dagen tävlades det i stökk (galopprace!) och det var riktigt roligt att se, det var spännande.

Kan säga att alla bara slängde in sina hästar i samma hage på tävlingsplatsen, lite annorlunda från hemma.

Idunn och Eyr

4 kommentarer:

  1. Fina hästar, spännande allt du får vara med om, inte alls avundsjuk ;)

    SvaraRadera
  2. Ojoj 8,4 det var inte illa! Själv är jag nöjd om jag kommer över 5

    Tror jag måste träna lite mera :)
    Hoppas du får en toppenvecka!

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas verkligen du visar mig runt nu när jag kommer över :) JAg lovar att inte vara ivägen för dig.. Jag har hittat en del små-trevliga aktiviteter jag kan roa mig med medan du är upptagen :) Jag får beställa flyget på fredag när jag kommit hem för det verkar vara ekonomiskt omöjligt att ringa till SAS härifrån.. Det ser dock fortfarande ut som om det skulel bli den 14:e till Island i vart fall :) *P & K*

    SvaraRadera
  4. Jo Heimir är fin, han vilade sig i form dessutom. Och många fina hästar var det!

    Tias: ser fram emot att du kommer hit!

    SvaraRadera