Sidor

fredag, juni 12, 2009

Inte mycket ridning

Idag red jag två timmar med turister på morgonen och inget mer. Jag red Trölli och han är sååå härlig! Väldigt villig men lyssnar jättefint ändå. Man får bara vara lugn och be honom snällt så är han hur lätt som helst. Jag har inte riktigt vågat be honom om att tölta sen den där tjejen trillade av honom men nästa gång ska jag prova. En av de som var med idag tyckte att han var så vacker, väldigt roligt att höra eftersom han verkligen inte är någon fröjd för ögat när han står i hagen och hänger.

Det blev ingen tur till Mývatn idag, vet inte om de åkte utan mig men jag tror att de inte åkte dit alls ändå. Vi har nämligen hämtat fler hästar idag. Jag var med Saevar (en av delägarna som inte är här så ofta) och hämtade två tjocka hästar på en gård på andra sidan Húsavík. Det var vansinnigt vackert längs vägen och inga problem att lasta hästarna. De heter Stormur och Vindur och bonden som äger dem använder dem bara på hösten när han samlar in fåren och har lånat ut dem till Saltvík i 11 år tror jag det var. Då är de vältränade när han får tillbaka dem på hösten.
Under resan berättade Saevar lite om Island, omgivningarna häromkring och historier från deras långturer. Han berättade även en del om hestakaup, islänningarnas tradition att byta hästar, om hästar de bytt bort och bytt till sig. Hestakaup är något som vanligtvis förekommer efter det har konsumerats alkohol och det är hästar som man av någon anledning inte vill ha som byts bort. Man måste svara på alla direkta frågor om hästen men kan göra det i så skönmålande termer som möjligt. Han berättade om hur han och Bjarni hade bytt en ung, mycket villig häst (som bara drog och sprang in i staket, kastade av folk mm) mot den perfekta barnhästen som aldrig överraskar någon. Hästen som de fick var jättegammal och orkade knappt göra något alls.
Bjarni hämtade också hästar så nu har jag åtta nya hästar i "min" turridning. En del av dem är saluhästar från Flugumyri så de är säkert fina.

Ja vi får se vad som händer imorgon men jag har i alla fall en tur inbokad på kvällen.

4 kommentarer:

  1. Ha, ha, hestakaup lät ju toppen! :D Ingen får det man tror att man ska få...

    SvaraRadera
  2. Tur det inte finns kattàkaup.. Då ligger Osten liia till... Hon har nappat mig allt för mycket denna ledighet.. Till skillnad från förra då jag knappt existerade... :) Nu skall jag ringa f.ö...

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det roligt! Allt man vet är att det kommer vara något fel med den hästen man får...

    SvaraRadera
  4. *hahaha* Låter ju helt galet! Undra om man har för mycket hästar om man byter sådär... :)

    SvaraRadera