Sidor

torsdag, juni 11, 2009

Trölli, valar och massa strul

Idag har varit en låååång dag.

Stackars hästen har ett nytt fint namn: Trölli, han är också min nya favorit! Det har varit mycket som gått fel idag och han har varit så bra! Eller ja. När jag suttit på i alla fall.

Första två-timmars turen gick bra tills vi kom till Laxamýri, då drar Eidfaxi iväg åt fel håll med en nybörjare på. Jag lyckas få med honom, byta ryttare men han drar fortfarande iväg. Mitt i alltihop börjar Trölli (som jag rider) småstegra, han blir helt enkelt otålig av allt strul med Eidfaxi. Så jag får ringa Elsa och säga att hon måste komma och hämta folket. Så fick jag rida tillbaka själv med tre hästar. Varav en försöker dra iväg åt fel håll hela tiden. Jag ville bara skjuta Eidfaxi, han ligger på minus just nu. Trölli var helt underbar och trängde Eidfaxi så han inte kunde dra iväg. Ja vi kom tillbaka i alla fall och jag var så nöjd med Trölli. Honom skulle jag lita på med mitt liv.

Andra två-timmars turen är det 4 nybörjare och två lite mer erfarna ryttare på så en av de mer erfarna får rida Trölli (ja han fick vila emellan) och jag rider Theysir. Vi kommer inte långt. Innan vi ens korsat vägen så stegrar sig Trölli som värsta Svarta Hingsten (fast en knubbig islandshäst) och tjejen trillar av! Ni har ju sett bild på honom så ni vet att han är ganska rejäl, han är imponerande när han reser sig kan jag säga! Som tur var hade jag hjälpreda med mig. Så det var bara att byta hästar, hon fick Theysir och jag tog Trölli. Han småstegrade sig en gång men sen var han fin. Han är väldigt känslig i munnen och jag tror hon tog för hårt i honom helt enkelt. Ja nu har jag Trölli för mig själv som ni kanske förstår.
Tror också att jag fick beröm för min ridning av Gisli som var med och hjälpte mig. Han sa att Trölli gick så fint ner med huvudet när jag red och det var bra att jag höll honom så. Jag sa som det var, att han går så när jag låter honom vara ifred.

Sen har jag varit och tittat på valar! Lotte ringde och frågade om jag ville med på valskådning NU, hon var redan här! Jag hade just fodrat hästarna så jag hängde på. Kameran hann jag tyvärr inte hämta. Men jag jag har sett blåval idag! Det ni! Det var häftigt och vi kom riktigt nära en gång. Plus att jag nu förstått att jag faktiskt sett valar ifrån huset här, eller jag har i alla fall sett när de blåser ut vatten.

2 kommentarer:

  1. Shit vad coolt med valarna!!
    Vissa saker vill jag göra innan jag dör. Åka på valsafari och åka till Island
    ;) Jag blir bara mer o mer sugen på o åka för varje gång du bloggar!!

    Låter som om du har det underbart!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Åk till Húsavík då! Det är Island och du kan se valar! Livet är kort!

    Jag har det toppen här faktiskt!

    Kram!

    SvaraRadera