Sidor

lördag, juni 06, 2009

Prancing Pony

Det har lugnat sig lite här nu och jag har haft mer tid för mina träningshästar.

Skarpur hade jag med mig på två-timmars turen igår och det gick bra. Vi red sist eftersom Mieke var med. Skarpur var inte så förtjust i att vara sist, han vill alltid vara först, men det var inga problem. Det var bara på slutet som han höll på att få spunk, viftade med huvudet och bar sig åt. Men som tur var var det dags för en liten galopp och då blev han nöjd och lugn igen.
Idag red vi lite i ridhuset och tränade på att flytta undan för skänkeln och det gick hyfsat så efter det gav vi oss ut på en liten tur. Övade lite på tölten men det är jobbigt tycker Skarpur. Jag kan förstå honom, han är så stor och otymplig på något vis. Så har han sitt ben som han är stelare i också.

Jag håller också på med att försöka lära Snaer att flytta undan för skänkeln och det är betydligt svårare! Han fattar noll. Men jag tror att jag har kommit på hur jag ska få honom att förstå.

Svartur

Och med Svartur går det framåt. Nu står han snällt bunden och blir borstad. Det här med att lyfta hovarna är det värre med. Eller lyfter gör han snällt men det här att jag ska hålla i benet är ju bara för mycket! Då stegrar han sig och igår trodde jag att han skulle dra ur fästet som jag bundit honom i men det höll. Jag vet att det låter jätteläskigt men det är faktiskt inte ett dugg otäckt, i alla fall inte för mig. Stegra sig verkar vara hans grej när han inte riktigt förstår eller är med på noterna. Jag provade senare att lyfta ena framhoven när jag var ute i paddocken och det gick utmärkt så kanske går det bättre imorgon. Longering har vi inte riktigt kläm på en heller, jag måste hela tiden jaga på honom.
Svartur och jag gör alltid i princip samma sak. Jag hämtar honom (i kapson) och binder honom i ridhuset som jag har delat på mitten med en lina. Jag borstar honom på båda sidor och vi jobbar nu på att lyfta framhovarna. När det går bra så ska vi börja med bakhovarna. Sen longerar jag några varv, binder honom igen och borstar lite. Sen är vi färdiga.

Bonusbild på en ripa

1 kommentar:

  1. Ojojoj.. Det låter livsfarligt ;) (Knyter an till telefonsamtalet vi hade igår *fniss*)

    SvaraRadera