Sidor

söndag, juni 21, 2009

Jag vill ha el i tråden!

Ja just nu önskar jag att de kunda fixa lite ström i trådarna här. Redan igår startade rymningarna trots att vi trodde att vi hade alla bråkmakare inne i stallet. Tydligen hade vi missat en och hon var ute några gånger igår kväll och ett antal gånger idag. Nu är hon i stallet och där fick hon stå själv ett tag. Då försökte hon hoppa över boxväggen och hängde där några gånger. Vid det laget var jag så trött på henne att jag mest blev irriterad.
De andra bråkmakarna var ute i paddocken under dagen och naturligtvis är det en som bara går rakt ut därifrån med. Så den hästen kan jag ju inte släppa ut alls imorgon för jag har inte tid att fånga hästar hela dagarna.

Jag har jobbat med Svartur både igår och idag. Igår var vi ute på promenad för första gången, fast bara runt huset. Idag hade han bett i munnen för första gången och så gick vi en runda runt huset igen. Där blev han jätteskrämd av Hanna som sköljde ur plastbackar med vattenslang. Men han lugnade sig snabbt. Det var skönt att se att han inte försöka slita av mig armen och sticka bara för att något otäckt dyker upp. Efter det så gick han lite närmare mig, för säkerhets skull. Det var bra träning för honom.
Bjarni berättade igår att de funderar på att byta namn på honom, han är ju inte särskilt svart. Fast jag tror att för mig kommer han alltid att vara Svartur ändå.

Jag har också varit ute med Raudur idag och det var lite spännande. Jag tog spö för han var så trög sist men jag fick kasta det inne i ridhuset, han var helt vild! Jag fick en liten stegring till och med. När han lugnat sig någorlunda så gav vi oss ut och ute var han lättare att ha att göra med. Jag rider honom med boots nu för att hjälpa honom lite med tölten och det hjälper men man måste verkligen vara med så att man kan hjälpa honom med takten hela tiden. Men han blandar i alla fall inte ihop alla benen när han har boots.

Trölli

Sen så har jag ridit en tur med turister också, jag red min favorit Trölli. Han behöver verkligen ridas mycket och nu har han inte gått så mycket så han var besvärlig varje gång jag skulle sitta upp. Och det är många gånger. På två-timmars turen kliver jag av och öppnar sju grindar. Varje gång hade jag en häst som hysteriskt dansade runt när jag skulle upp. Problemet är att marken är så hård och stenig stora delar av två-timmars turen och Trölli har så känsliga hovar så jag vill helst inte ta honom så mycket på turerna. Jag kunde se nu när han sprang i hagen ikväll att han är öm. Inte bra.

Jag var ute och fotade våra vildkaniner också. Det är två vuxna och fyra ungar.

2 kommentarer:

  1. Inte kul med rymlingar...
    Låter som om du hade en spännande sväng med Raudur i ridhuset ;)

    SvaraRadera
  2. Ja det var lite väl spännande men när spöet var borta så blev det bättre...

    SvaraRadera