Sidor

torsdag, juli 05, 2012

Krångel

Jag vet inte om jag ännu berättat här att jag bestämt mig för att försöka klara examination till vad som i Sverige motsvaras av B-instruktör för islandshäst och alltså blir kvar ett tag i Schweiz? Men så är alltså fallet. Detta innebär att jag kommer vara här i två-månaders perioder och hemma ungefär lika länge. Det blir enklare, billigare och mer praktiskt för mig att klara utbildningen och examinationen här eftersom jag här har tillgång till en bra tränare, en häst som håller måttet (Lifri är en fin häst men det dröjer nog ett bra tag innan han är på den nivån) och möjlighet att hålla många lektioner.
Jag mejlade i alla fall SIF för att fråga vad som gäller med en utländsk examination och fick till svar att jag måste göra examinatonen i Sverige också. Hur dumt som helst. Det betyder att jag måste försöka låna häst, träna den så den ligger på rätt nivå samt betala för examinationen. Både den svenska och den schweiziska utbildningen motsvarar Level 1 i FEIFs matrix så jag tycker att det inte borde behövas en ny examination.
Jag pratade med Barla om detta så nu kommer det krånglas, kollas upp, frågas runt och förhoppningsvis fixas. Barla är ordförande i utbildningsutskottet i IPV CH så hon vet vilka hon ska prata med. Jag har också mejlat till SIF igen för att få svar på varför det ska vara på det här viset och förklarat varför jag trodde att det räckte med en examination.

Till en början blev jag riktigt ledsen och besviken men nu har jag hopp om att kanske slippa dubbla examinationer.

2 kommentarer:

  1. Låter ju helt onödigt med en till examination! Hoppas det löser sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag också, det är ju ett internationellt system så det borde inte vara något prblem tycker jag. Men vi får väl se hur det går, vi har i alla fall rätt kontakter här så det finns gott hopp.

      Radera