Sidor

fredag, juli 20, 2012

Slut

Igår var jag helt slut och är det väl egentligen fortfarande. Hovslagaren var här igår och jag hjälpte till med att sko fem hästar. Jag gör alltså grovgörat och håller upp hoven. Alla hästarna var irriterade på flugorna och var mer eller mindre besvärliga. Efter det var jag slut. Men jag hade fyra hästar att rida också. Det blev så många eftersom jag behövde ta handhästar och idag var en del av de hästar jag använder till detta utlånade. Ára och jag tog med oss Frida ut på kvällen och red på i ett högt tempo. Det var alldeles för mycket mygg och hästarna var lagom irriterade efter en stund.
Gårdagens överraskning var Sveppur. Han var  lite hispig och hoppade hit och dit så jag tog tillfället i akt och töltade honom i lite högre tempo än arbetstempo. Det fungerade fint, takten var hyfsad och han var lätt fin.
Elias var igår riktigt fin men idag låg han på i handen och var överenergisk. Det tog en stund innan det gick att rida ordentligt men då var han fin som vanligt.
Ára och jag red med handhäst idag igen, med Hersing denna gång, och idag var Ára på hugget. Det var riktigt tryck i steget och traven fungerade i vilket tempo som helst. Tölten börjar bli härligt elastisk och det börjar bli lätt att växla tempo. I favorittempot behöver jag sällen reglera takten numer, den flyter på.

Nu börjar jag längta tills jag kommer hem och kan träna Lifri, jag har mycket planerat men vi får väl se hur det går med det. Jag har bokat in en skoning i alla fall och sen kan vi ge oss ut på grusvägarna. Förutom ridning så kommer det bli handhästträning så att Åsa kanske kan ta med honom ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar