Sidor

måndag, juli 09, 2012

Ridning i min egna sadel

Idag har jag provat min nya sadel och känner mig nöjd med den. Egentligen är den skitbra faktiskt men jag har blivit van att rida i en Luc Childeric så nu är jag bortskämd. Efter fyra hästar så kändes min sadel ganska hård att sitta i. Men man sitter bra i den och den satt bättre på Ára än Childericen, Childericen glider fram men den här gled faktiskt inte alls. Jag har ofta problem med att sadeln är för bred upptill, inte har tillräckligt smal "midja" för mig så att jag inte kommer ner ordentligt, men det var inga problem med denna. Det är ett schweiziskt märke, Spirig, och vad jag förstod av Barla så är det en riktigt bra sadel. Så nu hoppas jag att den kan passa på min lilla tjockis där hemma. Jag måste bara kolla så att Vanessa inte ångrat sig...

Jag red Ára med handhäst idag för att få lite draghjälp när jag tränar högre tempo i tölten (ökad tölt kör vi inte, kanske mellantempo?). Ára var enormt fin och växlade tempo oerhört lätt. Arbetstempot var energiskt och taktfast. Hon var mjuk i munnen och bar sig fint, jag är jättenöjd med henne idag!

Jag red även Arvakur med handhäst och han hade spring i benen idag. I ridskolan är han den slöa hästen som knappt rör sig en millimeter framåt men om man vet hur man ska rida honom så kan han verkligen tända till. Idag ville han gärna galoppera och töltade i ett för honom riktigt högt tempo. Jag tycker mycket om att rida honom, när han väl går framåt så är han jättefin.

Dagens tuffaste ritt var med Sveppur. Han går helst i grisepass istället för tölt och jag behövde verkligen jobba för att få honom att gå rent. Jag tror att Ára var så här jobbig när jag började rida henne. Det blev riktigt svettigt faktiskt men det gick bra i slutet. Till en början försökte jag mjuka upp honom med serpentiner och skänkelvikningar men det känns som om han utnyttjar det till att slippa ta i jämnt med bakbenen så efter ett tag gav jag upp det och försökte rida rakt istället. Det var inte det lättaste och Sveppur ville helst inte. Vi var nere i diket en gång men sen så bytte jag spöhand och då gickt det bättre. Sen jobbade jag på att samla honom i arbetstempo och helt plötsligt lättade han fram och gick nästan rent. Efter några liknande pass hoppas jag att det ska vara lite lättare att tölta.

Jag avslutade dagen med en kort tur på Hamingja. Jag hoppas att vi ska få en hopplektion av Wendy i veckan.

1 kommentar:

  1. Spännande med sadeln, kikade på hemsidan -verkar vara en kvalitetssadel :) Kul!

    SvaraRadera