Sidor

måndag, juli 02, 2012

Pass med handhäst

Idag har jag ridit pass med handhäst, funkade jättebra. Dimmblá uppförde sig fint som handhäst bortsett från där det fanns möjlighet att gå hem, då försökte hon ta den. Ára sköter sig alltid bra med handhäst och det var rejält med krut i henne idag. Passen var bra och jag kunde till och med be om mer tempo. Jag har lärt mig att hindra henne från att slå upp i galopp bättre, så nu kan jag driva på mer. Läggningarna var så där, hon förutsåg att jag ville rida i pass och la sig så fort jag la galoppskänkel. Inte optimalt. Men annars så var hon en dröm att rida, så mycket energi och så lyhörd. Hon var ovanligt avslappnad i högre tempo i tölt och gick därmed rent för det mesta. När hon spänner sig så blir det lite passtakt. Ja vad ska jag säga? Hon är fantastisk. Jag har förresten upptäckt att hon inte är tjock längre, nu kan man ana revbenen när man drar med handen över dem. Snygg är hon också.

Jag red också Elías idag och det var kul. Idag jobbade jag på att få honom att gå i ett och samma tempo i trav och tölt. Han försöker jämt öka, det blir ju lättare då. Efter ett tag så accepterade han läget och arbetade bra och i slutändan verkade även han ganska nöjd med ridpasset.

Idag  kom Barlas nya häst, Cocktail (eller Kjartan som han nog kommer döpas om till), en eldröd fuxhingst som hon ska ha till sitt ridlärarprov. Cocktail har gått final på Landsmót, vet ej vilket år eller vilken gren men jag skulle gissa på A-flokk. Fin ser han ut i alla fall.

Stackars Bjalla, vars föl dog, är kvar på sjukhus men får nog komma hem snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar