Sidor

söndag, oktober 21, 2012

Bestanden!

Jag klarade provet! Jag kan ju inte påstå att det var några topp-poäng direkt men huvudsaken är att jag inte behöver göra om det. Vi började med Gehörsam, dvs dressyr, och det gick verkligen inte så bra. Upplägget är så att alla provdeltagare rider tillsammans på ridbanan (avdelningsridning) och sedan står alla still medan ett ekipage utför övningarna. För mig och Thorri är detta inte optimalt. Galoppen sket sig helt i ena varvet och vi red ett halvt varv i pass. På slutet bytta vi hästar och jag fick visa upp trav (nedsuttet) och galopp igen. Det gick väl bra.
Nästa del var tölt och fyrgång på ovalbanan, fortfarande med Thorri. Jag tyckte inte att det gick så bra men Barla var nöjd och Claude sa att det gjorde jag bra. Galoppen var super, i traven var vi tvugna att sitta ner och det fungerar inte riktigt med Thorri. Sämst var tempoväxlingarna i tölt då det knappt blev några.

Efter lunch var det hoppning och det gick riktigt, riktigt bra. Både jag och Hamingja var på hugget och vi tog oss över hindrena med glans. Hon är en fantastisk liten häst och jag tycker att det är skitkul att hoppa med henne.
Till sist var det teori och jag var sååå nervös men det gick skitbra. De frågade om olika sätt att ha hästar på bete, om parasiter, matsmältningssystemet, om orsaken till taktfel i tölt, hur man korrigerar travtölt, utbildningsskalan för hästen och lite om de olika organisationerna i Schweiz. Jag kunde svara på allt. På tyska. Jag är fortfarande chockad och djupt imponerad av mig själv.

Jag fick poäng för varje del och högst poäng fick jag på teorin, 5,5 av 6 möjliga. Näst högst på hoppningen, 4,3. Gångartsridning 4 och dressyr 3,8. Totalt blev det 4,4 och man måste ha 4 för att klara provet så det var bra precis. Det är tur att jag kan hoppa.
Barla och jag har konstaterat att till nästa prov måste vi träna och hästen måste också verkligen tränas. De saker som jag verkligen tränat på gick ju bra. Dressyr har vi egentligen bara övat denna vecka (klart jag rider dressyr annars också men inte så ofta dessa övningar) och gångarter egentligen inte alls.

Ja jag är glad att det är över och jag kan slappna av lite grann. Bilder kommer så småningom.

5 kommentarer:

  1. Grattis!! Jag visste att du skulle klara det!! :-D

    SvaraRadera
  2. Grattis Ylva!! Bra jobbat!! Tyska lärare nästa?

    SvaraRadera
  3. Tack allihop!
    Tyska lärare skulle funka om man la större vikt vid hästtermer och mindre vikt vid grammatik...

    SvaraRadera
  4. Grattis Ylva! Vad bra du är!!! :D

    SvaraRadera