Sidor

måndag, oktober 15, 2012

Viereck

Idag har det blivit lite hårdkörning på ridbanan. Först red jag Ára, jobbade på att länga halsen och arbeta i en låg form i trav. Det tog en stund innan hon slappnade av och längde sig, det märks att vi inte jobbat på det på ett tag. För att få henne att länga halsen jobbar jag mycket på volt, stadig kontakt på yttertygeln och innertygeln lös eller lirkande. Detta använder jag när jag rider ut också, fast då ställer jag henne bara. När hon länger halsen ger jag efter lite, alternativt saktar av till skritt, beroende på hur dagsformen är. Sen red vi ut en kort sväng och jag lyckades få henne att länga halsen och söka sig neråt även i tölt, det var något nytt! I tölt blir det naturligtvis lite annorlunda, nosen släpar ju inte i backen.

Thorri och jag fick hjälp av Barla och vi gick igenom det som vi behöver göra på dressyrprovet på söndag. Sveppur har hastigt och lustigt bytts ut och nu är det Thorri som gäller både för gångarter och dressyr. På det sättet blir det en häst mindre att släpa med. Thorri har fått sin utbildning på Hólar så han kan allt som behövs men övar kanske inte på det så ofta. Några svårigheter i provet försvinner eftersom jag nu kommer göra det i tölt istället för trav (det är alltså valfritt men gångarten måste hållas). Jag behöver alltså inte rida lätt eller sitta ner i trav. Eller jo en stund, vi byter nämligen hästar också och då är sannolikheten hög att det blir trav istället. Att det blir tölt är inte för att underlätta för mig utan för att Thorri har problem att balansera i trav på ridbanan.
Det tog en stund innan Thorri balanserat sig och innan jag fick lite koll men sedan så gick det hyfsat. Framdelsvändningarna var inga problem, de gjorde han som om vi aldrig gjort annat. I skänkelvikningarna ormade och ålade han sig men Barla sa att det såg ok ut, han gick rak i kroppen och korsade benen fint. Jag korrigerade honom helt rätt och då gör det inget om det inte är perfekt, de vill se att jag kan rida.
Galoppfattning och galopp satt som en smäck i båda varven. Perfektionist som jag är så ojade jag mig över att han inte gick ut i hörnen. Barla bara skrattade och sa att hästen inte behöver gå ut i hörnen på provet till b-instruktör heller och att det är tydligt att jag rider en femgångshäst och att galoppen såg super ut.
Svagaste momenten var åttan i tölt. Åttan rids alltså inuti volten vid A eller C. Dels så måste jag rida bättre, noggrannare och mer välplanerat. Dels så måste vi lära känna varandra och Thorri också öva lite.
Överlag gick det alltså bra och Barla sa att vi hade klarat provet som det såg ut idag, kanske inte med superbra poäng men ändå. Dessutom tyckte hon att vi passade bra ihop och det har jag också känt. Som vanligt så måste jag tänka på att sitta ner ordentligt och att inte titta ner på hästen. Tygellängden behöver väl överlag vara lite kortare också. Så nu har vi några dagar att öva på och lära känna varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar