Sidor

onsdag, oktober 24, 2012

Onsdag

Idag red jag Katla för första gången. Hon var naturligtvis jättegullig och verkade väldigt nöjd med att få arbeta lite. Jag longerade lite innan jag satt upp för att checka av innan jag satt upp. Jag red bara en kort snutt eftersom hon har stått så länge men det var lätt att känna att hon har varit en fin ridhäst. Hon var väldigt lyhörd och kan trots att hon är tjock, otränad och gammal böja sig genom kroppen. Så jag ser fram emot vårt fortsatta arbete tillsammans.

Jag red Fengur även idag och fick in snitsen ordentligt. Han är fin i tölt när han går rent. Det är naturligtvis jätteroligt att få rida så fina hästar.

Ára var idag tung och seg och det tog en stund innan jag fick henne att gå som jag vill, lätt i handen och med energi. Hon är inte alltid så lättriden den damen men i slutändan lönar det sig alltid att rida ordentligt. Hon gick jättefint i tölt i slutet, taktrent och med fina lyft. För att få henne dit var det mycket tempoväxlingar, skänkelvikningar, halter (från skritt, trav och tölt) och koncentrerad ridning.

Andrina och jag har letat fram en lång och bred träbräda som jag och Jasmin ska träna på att tölta över imorgon som förberedelse inför helgens tävling. Vi startar båda i grenen Finotölt och måste då tölta över brädan, domarna har förbundna ögon och väljer vinnare efter takten. Det ska bli kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar