Sidor

tisdag, oktober 09, 2012

Hästjakt

Nu har jakten på en gångartshäst till mitt prov om mindre än två veckor börjat. Idag har jag provat Thoka för att se hur vi fungerar tillsammans. Jag tyckte att vi kom bra överrens men tölten fungerade verkligen inte. Jag har fått höra att hon kan vara passtaktig men är helt super ibland. Idag var det grisepass trots 240 g boots fram. Hon var framtung och lyssnade dåligt så det var väldigt svårt att korrigera. Hon påminde mig en del om Ára när jag började rida henne men Thoka är mer framåt. På provet måste jag rida tölt (taktren) med tempoväxlingar så det känns som om Thoka går bort. Som det är nu är hon inte tillräckligt välriden för att jag ska klara provet på henne. Naturligtvis skulle jag kunna rida till henne så att det fungerar men det kräver lite mer tid. Som det är nu vill jag inte tjafsa, jag vill bara ha en häst som klarar av provet utan problem. Ára måste jag också korrigera och verkligen rida hela tiden men vi känner varandra och hon lyssnar bra så det hade vi grejat. Så jag letar vidare. Fördelen är väl att jag får prova alla fina hästar i stallet som jag normalt inte har möjlighet att rida.

Annars så har vi dagridläger här nu. Barnen är jättegulliga men vi är alla helt slut om kvällarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar