Sidor

tisdag, oktober 30, 2012

Galopp

Idag har jag tänkt så mycket på galopp så det inte är klokt. Jag höll lektion för Raya (på Ára) igår och hon kände inte till att det finns en höger och vänstergalopp eller hur man gör en galoppfattning trots flera år på ridskola.
Så jag fick förklara allt och idag har jag pratat med mina medarbetare om detta då jag knappast tror att hon är den enda av våra elever som inte har en susning. Det hela resulterade i en ganska lång diskussion med Barla om galopp och svårigheterna med att lära elever att galoppera på hästar med mer än tre gångarter. Barla tycker att detta kan vara ett bra ämne för mitt arbete till b-instruktörsexamen och om vi börjar nu så kan vi prova hur våra idéer fungerar i ridskolan. Ett vanligt problem är att islandshästryttare inte får lära sig hur man fattar galopp och istället låter hästen springa in i galoppen.
Så idag har jag funderat på förberedande övningar inför galopp och olika sätt att fatta galopp på. Ett vanligt hjälpmedel till att fatta galopp är att göra det i hörnet på ridbanan och då krävs att hästen går ut i hörnen. Så att öva på att rida ut ordentligt i hörnen i de andra gångarterna är en bra förberedelse. Att rida volter är också en bra förberedelse då hjälperna är desamma som vid galoppfattning. Halter, halvhalter och noggrann ridning av ridvägarna hjälper till att göra hästen uppmärksam och ryttaren får finslipa sin hjälpgivning. Tänkte även att ryttaren kan få öva galoppfattning vid longering, så blir det inget knas med händerna.
Att fatta galopp med en femgångare kan vara en hel bok men först måste du veta hur du fattar galopp på en häst som verkligen kan och här lärt sig att fatta galopp enligt konstens alla regler.
Jag tycker att det är ett jätteintressant ämne, särskilt som jag vet hur svårt det kan vara att galoppera med en femgångare på liten yta.

3 kommentarer:

  1. Intressant! Gillar denna Fred Thomsson video som handlar om galoppombyten men tydligt visar galoppfattningar från skritt.

    SvaraRadera
  2. http://www.youtube.com/watch?v=qgmLgZwLiMQ&list=PLFEEC9BEB6CF76CFE&feature=mh_lolz

    SvaraRadera
  3. Såg liiite komplicerat ut för en femgångare. ;)

    SvaraRadera