Sidor

fredag, oktober 12, 2012

Provridning

Efter stallsysslorna var gjorda idag så red vi ut tillsammans allihop som arbetat ihop under ridlägret. Jag red Ára och vi var båda riktigt taggade, det är så sällan vi gör något sådant tillsammans. Till en början resulterade det i att Ára var lite passtaktig och spänd men efter ett tag så släppte det och vi kunde visa upp en fin T2-tölt (det vill säga på hängande tygel). Det fungerade fint att justera takten med sitsen. Jag provade ockå en ny sadel till henne, Benni's Harmony Focus, och jag tyckte att den var bra. Sadeln är riktigt smal i midjan vilket passar mig bra och förhoppningsvis också hennes nya, lite mindre ryttare.

När vi kom tillbaka så stod min nästa häst färdig och väntade, det är sällan jag har sådan lyx. Jag får gärna låna någon av Irene och Sandros hästar till Brevet II, först ut var Thorri. Vi red ut med Barla och Fengur, sedan bytte vi hästar halvvägs. När jag väl kommit över att Thorri kändes så stor och rörde sig så mycket så fungerade det riktigt, riktigt bra. Han är helt enkelt hur fin som helst och balanserar sig själv.
Med Fengur tog det lite längre tid innan jag förstod hur jag skulle rida honom och då var han också riktigt häftig att rida. Stora rörelser, bär sig bra, inga problem i någon av gångarterna. Thorri var lite svårare att få i galopp men jag är ju van vid Ára så det var inga större problem.

Efter lunch fick jag låna Seifur och red ut med Irene. Seifur är apflott helt enkelt men inte helt enkel att rida. Det tog en stund innan jag kunde sitta ner med de stora rörelserna. Han är halvbror med Ára och han måste också verkligen ridas. I kort tempo tölt gick det bra, när vi ökade så tappade jag honom lite och han sprang ifrån mig. I traven tog det ett tag innan jag fik kläm på det, till en början föll han isär. Mot slutet av ridpasset gick det bättre och jag kände att han var med mig och att jag förstod hur jag måste rida.

Efter det var jag tvungen att träna lite med Sveppur. Vi red ut då han har spenderat hela veckan på ridbanan med barnen. Det funkade riktigt bra idag och Sveppur verkade mycket nöjd med mig. Han lyssnade fint och gick fint i form.

Det var riktigt roligt att få rida så fina hästar idag. Imorgon kommer jag rida Thorri och Seifur igen för att känna på lite mer innan jag bestämmer mig. Som det känns nu så lutar det mot att jag tar Thorri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar