Sidor

söndag, maj 13, 2012

Det gick!

Jag klarade provet idag! Det gick helt över förväntan och hoppningen var bara bäst! Det var till och med kul att hoppa! Igår var jag oerhört negativ och tänkte minsann inte hoppa mer än nödvändigt och ville absolut  inte lära mig hur man gör på riktigt för då måste jag ju öva. Idag vill jag gärna bli bättre på att hoppa, det går fort i svängarna här.

På morgonen övade vi på att visa hästen vid hand och jag hade svårt att ställa upp Hamingja och få henne att stå kvar, hon bara trampade runt.
Sedan putsade vi sadel och träns och efter lunch var det dags för provet. Vi började med att visa hästarna vid handen och jag lyckades ställa upp Hamingja perfekt utan att korrigera och hon stod kvar medan jag presenterade oss. Hon travade snällt och saktade ner snällt men var rätt så uppspelt.
Efter det var det dressyr. Avdelningsridning, ridvägarna, trav med lättridning och nersuttet. Framdelsvändning och galopp på fyrkantsspåret. Allt gick super även om galoppen nog var lite snabb och vi lutade en del i kurvorna. Låt oss säga att hon hade gott om energi men jag kunde inte låta bli att skratta lite åt henne, hon är så rolig.
Sist men inte minst var hoppningen och det gick ju som sagt super. Jag var en av de få som verkligen galopperade mot hindret (vilket man helst skulle göra). Igår tvekade Hamingja lite innan hon hoppade vilket gjorde att det blev lite väl mycket rakt upp men idag red jag lite mer bestämt och la på spöt på bogen strax innan avstamp och det gjorde susen. Vi hoppade två gånger och det var mycket bättre än igår. Jag är nöjd.

Den teoretiska delen av provet var svårt. Det berodde till största delen på att examinatorn envisades med att tala en näst intill obegriplig switzerdutch istället för vanlig tyska. Jag lyckades trots detta svara rätt på flera frågor men får erkänna att jag inte kunde svara på alla.

Nu är det över i alla fall och jag är riktigt stolt över mig själv!

3 kommentarer:

  1. Vad duktig du är Ylva, grattis till examen, Lisa o Pelle

    SvaraRadera
  2. Jag är också stolt över dig!! Jag visste att du skulle fixa det :-D

    SvaraRadera