Sidor

måndag, maj 21, 2012

Galopp

Idag tränade vi galoppen, jag och Ára. Jag kände efter och provade mig fram och nu känner jag att jag förstår hur jag behöver rida. Felet jag har gjort är att jag verkligen försöker få henne att fatta galopp istället för att bara låta henne gå över i galopp. Jag har läst en del och funderat under gårdagskvällen och det gav resultat. Det här är en av anledningar till att jag tycker ridning är så stimulerande, det är en så mental sport.
I vilket fall så fattade jag från trav, la om skänklarna till galoppskänkel, lättade på  innertygeln och lät henne gå över till galopp. Det fungerade varje gång och galoppen blev ren också. Jag klämde inte med skänklarna alls, gör jag det så går hon inte rent. När jag väl fattat galopp så gäller det bara att sitta ner och låta henne fortsätta, absolut inte driva med skänklarna för då spänner jag mig. Hon fattade rätt galopp varje gång också. Så det känns bra inför tävlingen. De andra gångarterna är helt fantastiska för tillfället så det gäller bara att vara skärpt på banan.
Jag tävlar på lördag och det är 21 startande i min klass, F2 (femgång). Jag rider i vänstervarv. Just nu känner jag mig taggad men det varierar lite. Ibland undrar jag varför jag anmält mig, jag blir ju bara ruskigt nervös. Fast när hästen går som idag så känns det ganska bra faktiskt. Och jag ser fram emot att rida passen på ovalbana, jag tror hon kommer gå så jävla bra i passen.

2 kommentarer:

  1. Hej, kul att det går så bra :) ska hålla tummarna för er :) Idag var vi på Stenhugget och hälsade på Dimmans föl. Då kom din häst fram och hälsade självmant. Han verkade hur cool som helst :) Lite tjock hade han blivit också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just nu går det helt fantastiskt bra, får bara hoppas att jag inte blir så nervös på lördag.
      Kul att han ville hälsa! Men han känner ju dig så... Åh nej, inte tjock redan!

      Radera