Sidor

torsdag, maj 31, 2012

Lektioner och språkövning

Idag har det varit mycket språkövning för mig. Wendy var sjuk så jag fick ta över hennes två ridlektioner plus att jag hade en egen. På morgonen red jag ut med fyra glada damer, jag har hållt lektion för dem tidigare men har då pratat engelska. Idag slog jag till med tyska och imponerade stort. Så det var kul.
Min egen lektion höll jag på ridbanan och min elev fick öva på att rida ridvägarna. På samma gång övade jag på de tyska namnen på ridvägarna samt att ge kommandon på tyska. Till exempel "durch die ganze bane wechseln" (vänd snett igenom) och "vorbereiten zu antraben, trab marsch" (förbered trav, kom fram i trav). Lektionen var mycket lyckad och vi uppnådde idag faktiskt ett mål vi satt upp med våra lektioner; att hon skulle våga trava utan känna minsta oro eller rädsla. Så nästa gång är det dags att lägga upp nya mål helt enkelt.
Sista lektionen var med barn, runt tioårs-åldern, och vi gav oss ut i skogen, jag och Andrina till fots. Barnen pladdrade i ett och jag har diskuterat galopp och pass med en tredjeklassare, på tyska förstås. Så nu kan jag prata om hästar på ganska många språk.

Jag har naturligtvis ridit Ára idag också och hon var en dröm. Idag lyssnade hon verkligen och jag var också skärpt och då blir det bra. Vi övade lite skritt-tölt-skritt- osv men annars red vi på i ett ganska högt tempo. Jag gjorde en passläggning ur höger galopp och upplevde att det var lättare än ur vänster. Det blev definitivt pass men inte så snabbt. Hon börjar verkligen mjukna och söka sig mer och mer i form nu. Några månader till så ska det nog sitta. Jag tycker att det är så roligt med henne för att hon utvecklas så fort, det är hela tiden framsteg. Jag tycker att vi just har börjat men när jag tänker efter så inser jag att vi hängt ihop i sju månader redan! Tiden går. Det som för mig är väldigt speciellt med detta är att Ára faktiskt är den första hästen som jag tränat själv under en så lång tid. Det finns hästar jag ridit mycket längre men då några dagar i veckan och så har någon annan ridit de andra dagarna. Det finns också andra hästar jag tränat själv men då bara i några månader. Så detta är något nytt och det känns faktiskt fantastiskt bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar