Sidor

fredag, maj 11, 2012

Dubbelt upp

Idag behövde jag inte sköta stallet så det blev 6 hästar ridna idag. I ordningsföljd: Arvakur (med Dimmblá som handhäst), Undrun, Máni, Flikka, Hamingjá och Ára (med Frida som handhäst). Nu undrar ni kanske varför jag rider så väldans mycket just nu och det beror helt enkelt på att ridskolan har lov just nu så det finns många hästar som behöver ridas.

Máni och jag fick en liten hopplektion av Wendy och det gick väl inte särskilt bra. Máni kan hoppa men kräver att ryttaren vet hur man gör och ja, där felar det. Jag kan peka en häst mot hindret och sedan låta den hoppa. Jag kan också avvärja de mer uppenbara vägringsförsöken. Men en häst som helt enkelt bara plöjer rakt igenom hindret om jag inte sitter ner och driver vid rätt tillfälle för att sen släppa efter och följa med i språnget, det är svårt för mig. Dessutom känns det  inte som om jag och Máni är särskilt kompatibla för tillfället. Jag kan inte få honom att göra som jag vill. Att få upp honom i galopp var en pärs och innebar en hel del bockningar. Jag måste erkänna att då blir jag lite rädd, tror aldrig att jag varit rädd när jag ridit förut och det är svårt. Min ridning bygger på att jag litar på hästen annars går det inte. Sen Máni kastade av mig vid nyår så litar jag inte på honom. Så det går inte just nu. Några gånger hoppade vi men mest plöjde vi rakt igenom hindrena. Men vi får väl se hur det går imorgon.

Ára var som vanligt en fröjd att rida och med handhäst så fick vi upp en bra fart. Hon rör sig lätt och smidigt nu och jag får erkänna att jag emellanåt sneglar ner för att titta på hur hon rör benen och det ser bra ut. Det finns lite sprattel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar