Sidor

måndag, maj 07, 2012

Lifri, Framtid & Atli

Hann inte blogga igår men jag och Lifri promenerade med mamma och Skardi igen, denna gång med sadel. Den här gången gick vi lite längs bilvägen, för att öva. Vi mötte en bil, Lifri blev lite rädd men det gick bra.

Idag longerade jag med sadel, han var lugn och fin när jag sadlade och även under longeringen så jag satte på stigbyglar på sadeln och satt upp. Pappa var med och assisterade så han höll i Lifri när jag satt upp. Lifri som kan bli spänd vid uppsittning var riktigt lugn och fin, sänkte huvudet och stod lugnt och fint. Pappa ledde mig lite på honom och det gick bra men jag tror nästan att det hade varit bättre om jag ridit själv eftersom han var ganska misstänksam och inte särskilt bekväm med att pappa ledde honom. Kanske blir det ridning imorgon.
Glömde ju nästan bort att berätta att jag inte fångade honom idag. Idag gick jag bara och hämtade honom i hagen. Idag var han tam helt enkelt.

På kvällen åkte jag ut till Pelle och Lisa för att hjälpa till med att sitta på Framtid, deras unghäst. Hon har haft sadel några gånger men idag var första gången som hon hade någon på sin rygg. Lisa longerade henne lite först, med sadel. Sedan hängde jag lite på henne och satt upp. Första gången jag la vikten ordentligt i stigbygeln så reagerade hon men sen tog hon det med ro. Jag hade tänkt hålla på längre med att nästan sitta upp men hon var så lugn så det var liksom ingen idé. Pelle höll i henne när jag satt upp och sen ledde han oss en bit. Framtid brydde sig inte om det heller och verkade inte ha några som helst problem att balansera upp mig. Så det var lyckat.

Sen, eftersom jag ändå var där, så fick jag rida Atli lite grann. Jag har ridit honom någon gång i höstas men bara en kort stund. Atli är fin, lyssnar bra och har fina rörelser så det var riktigt roligt. Jag provade alla fyra gångarter och galoppen var helt underbar, stor och rund. Lisa filmade också så jag fick se hur det såg ut också, riktigt kul! Och jag är nöjd med hur det såg ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar