Sidor

tisdag, maj 15, 2012

Något helt annorlunda

Jag kände att Ára behövde piggas upp lite så idag blev det något helt annorlunda. Det blev lite träning i repgrimma och ridning med halsring på ridbanan. Jag red även med repgrimman och med ett långt grimskaft som jag svingade framför huvudet på Ára för att byta hand och riktning så att säga. Det gick hyfsat. Ridningen med halsring gick riktigt bra, vi red skritt, trav och tölt utan problem, på volt och längs med fyrkantsspåret. Från marken gjorde vi framdelsvändningar och så sprang vi en del tillsammans. Försökte oss även på lite trickträning men det är inte min starka sida.

Igår red jag Undrun och hon var så mild att jag blev lite orolig. Vi tempade henne efteråt men hon hade ingen feber. Hon var alltså inte slö men vanligtvis är hon som en tunna krut men nu var hon lugn som en filbunke. Idag tog jag henne som handhäst (efter att ha tempat henne igen) och hon var fortsatt mild. Sist jag hade henne som handhäst var det helvete för att hon låg på så himla mycket hela tiden. Det känns inte bra. Men hon äter som vanligt och jag kan inte se något annat fel på henne än att hennes spririt verkar ha försvunnit. Jag hoppas bara att det här inte betyder att hon håller på att bli sjuk.

Arvakur däremot har spirit så det räcker och blir över för tillfället. Han är fantastisk att rida. Han har ju alltid varit lite loj och svår att få fart på men är skitfin när han går fram. Jag har tidigare ridit upp till mellantempo i tölt på honom men idag kunde man göra det på helt lösa tyglar. Taktrent och fint, helt underbart.

3 kommentarer:

  1. Det är kul med variation :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det? Jag tror dessutom att det är nödvändigt för att behålla hästens arbetsglädje.

      Radera
    2. Absolut, och ryttarens med :-)

      Radera