Sidor

måndag, maj 25, 2009

Äntligen!

Jag har internet igen! Yay! Som ni säkert ser har jag lagt upp massa nya inlägg, de är alla skrivna på de dagarna de är upplagda. Så ni har en del att läsa i kapp.

Idag har det varit kaos här. Klockan åtta på morgonen skulle det komma en kille och sko massa hästar så jag var däruppe 8.30. Ingen där och de hästar som har hönät i boxarna hade inte fått någon mat, så de var ganska olyckliga. Alla andra stod och mumsade och de hade inget fått. Så jag matade dem och väntade. Hade Heimir lös ridhuset och lekte, vi har båda tröttnat på longering nu och han är riktigt rolig att ha lös och busa med. Jag kan lätt få honom att göra skänkelvikning, framdelsvändning och rygga. Det gäller bara att prova och se vad som händer och sen komma ihåg det så man kan göra om det. Heimir är verkligen uppmärksam på kroppsspråk och man blir verkligen glad av att vara med honom. Vi stod och myste en del också.

Heimir

Sen kom något som såg ut som en slamsugarbil och hämtade gödsel så alla hästar blev naturligtvis rädda och stressade. Så Óli kom upp och sa att han skulle släppa ut dem så de slapp höra allt det där. Eftersom hästarna stod i en viss ordning för att en del skulle skos så talade jag om att hovslagaren skulle komma någon gång men han släppte ut dem ändå. Naturligtvis dröjde det inte många minuter innan vi var tvugna att ta in dem igen. Och då var ingen längre säker på vilka hästar det var som skulle skos.
Óli kom först med Svartur snällt gående i grimma, jag sa bara att han inte skulle ha skor, inget om att han inte var van att ha grimma. Sen var jag naturligtvis tvungen att prova själv och det gick utmärkt. Men när det var dags för middag så blev det lite show igen, han ville inte in i boxen och stegrade sig igen.
Ja det hela resulterade att vi hade hela ridhuset fullt med hästar och ingen visste något men det verkade funka ändå.
Jag hade i alla fall turen att få ge mig iväg på en tvåtimmars-tur så jag slapp passa upp på hovslagarna hela dagen. För att inte tala om se (och höra) hur brutala de var mot hästarna.

3 kommentarer:

  1. Det verkar vara full rulle där borta! Det låter jättekul det mesta! (Utom vissa delar av hästhanteringen då)

    Vaktar din katt igen, hon verkar rätt nöjd faktiskt.

    Betessläpp imorrn!
    Birkir gick riktigt fint idag förresten :-)

    Ha det så bra!!
    /Åsa

    SvaraRadera
  2. Jäkla sätt att katten verkar gilla den där Åsa bättre än mig... Hon vägrar ju sova bredvid mig på nätterna, trots gos på dagar, eftermiddagar ock kvällar... Hon tycker att jag inte ger henne tillräckligt med "god" mat, eller släpper ut henne tillräckligt *morr* ;)

    SvaraRadera