Sidor

onsdag, maj 06, 2009

Här går det framåt

Igår var en stor dag för jag lyckades säga att jag ville rida och ville ha hjälp med att ta in hästarna på isländska. Eller jag gjorde mig förstådd och fick hjälp i alla fall.
Idag var en ännu större dag för jag tog in hästarna alldeles själv. Sen har jag kört bil här också, första gången jag kör automat.

Igår red jag tre hästar här på Arbot, den lilla fuxen, Gullfaxi och Thokkadis.
Den lilla fuxen visade snällt upp fyra gångarter, Gullfaxi är helt ofattbart trög och Disa är en snäll liten häst. Jag tänkte rida Snöis men han var helt omöjlig att få med sig så jag gav upp (ja jag skäms). Jag hade tänkt rida Willimey (det vilda stoet med en flott tölt) men hon lät sig inte fångas.
Sen så borstade jag alla hästar, något de njöt av. Snart var det kö och trängsel för att få bli borstad. Det var bara de två gammel-hästarna och Ùlfur som inte var intresserade.

Idag började jag med Willimey, fick in henne i stallet och sen kunde jag fånga henne utan att hon blev stressad. Hon var väldigt trevlig när man var ute själv faktiskt. Gick i en fin form när hon började slappna av lite.
Sen så red jag Gullfaxi och nu är jag lite trött på honom. Fick knappt med honom från stallet ens. Så han får nog vila imorgon för mitt tålamod behöver vila upp sig.
Sen blev det borstning av hästarna igen och idag ville en av gammel-hästarna bli borstad också. Det kändes bra. Jag har dem alltså i en liten fålla alla tillsammans, låter de vara lösa så behöver de inte känna sig trängda utan kan gå när de vill.

Sen åkte jag ner till mina vildhästar och fixade lite. De stackarna står inne och väntar på mig, de står alltså inne hela dygnet. Jag borstade och pysslade med Sindri och promenerade lite med honom. Jag promenerade med Herkules också. Jag har gjort klart att jag vill ha en inhägnad innan jag rider Herkules och Enya igen. Det verkar vara ok. Jag har nog glömt att skriva att jag rider fram och tillbaka på vägen hela tiden.
Sen fick det vara nog. Det har varit kallt och otäckt idag (jag har fått använding för vinterjackan) och Snaefridur oroar sig för att jag ska jobba ihjäl mig eller frysa ihjäl.

Ja Disa är förresten till salu, hon är snäll, travar och töltar, står still när man sitter upp, stannar när man säger till och går framåt av sig själv. Hon är åtta eller nio och de vill ha 200.000 ISK för henne, någon som vill ha?

Disa

2 kommentarer:

  1. Vad härligt det låter! Jag blir såå avundsjuk. Tänk att bara få pyssla med hästar hela dagarna. Hoppas du har en supertid och ta med dig mycket nyttigt hem!

    SvaraRadera
  2. Hej hopp! Nu har mitt internet äntligen gått igång.. Det verkar som att allt bara blir bättre för dig därborta.. Vänj dig inte för mycket - du skall hem sedan ;) Jag vill ju inte att du skall bli en förvildad buse (Úlfva blir du då kallad)..

    SvaraRadera