Sidor

tisdag, maj 26, 2009

Bara uteritter idag

Idag har det varit dimma, som om molnen kommit ner till marknivå. Det har inte varit som hemma, där dimman är stilla, här har den blåst runt. Vädret och landskapet har gett mig en overklig känsla när jag ridit idag. Som om man rider runt i en sagobok.

Jag har inte jobbat med Heimir idag eftersom de har fixat underlaget i ridhuset. Det har tagit nästan hela dagen så det har varit omöjligt att jobba där inne.

Snaer var mycket trevligare att rida ute än inne i ridhuset men han lyssnar dåligt och är hård i munnen, vill helst bara gå på som ett ånglok. Bjarni sa att jag skulle gilla honom och att han kommer bli värsta tävlingshästen och att han har jättelätt för alla gångarter. Han har helt enkelt ingen susning om vad jag gillar.

Skarpur däremot, han är helt underbar! Vi red "entimmars-turen" och han lyssnar lika bra ute som inne. Han är så stor att jag inte riktigt vågat prova lite högre tempo inne då ridhuset är väldigt litet. Men nu! Han har ett helt underbart steg! Stort och mjukt, han svävar fram. Det bidrog nog en hel del till sagoboks-känslan. Traven är underbar, galoppen helt otrolig och tölten provade vi bara lite kort eftersom han inte riktigt har kläm på den. Det är fullt möjligt att hans problem med huvud-viftningar kommer ifrån att någon försökt pressa honom att tölta. Men de stegen vi fick i tölt, wow säger jag bara! Man kunde verkligen känna hur framdelen lyfte när han startade! Helt underbart! Inte började han vifta med huvudet heller men jag pressade inte utan bad snällt, föreslog. Skarpur är helt klart min favorit och jag kom tillbaka till stallet med ett brett leende och en känsla av livet är väldigt, väldigt bra. Jag tror att han var nöjd också.

Jag har också varit ute med Gia idag, en längre tur än vi varit ute på tidigare och det gick bra. Men hon har definitivt lite egna åsikter. Helst hade hon velat gå hem efter tio meter och helst hade hon velat bestämma tempo själv. Men hon är en snäll häst så hon gjorde som jag sa.

Annars så har de fixat i ordning huset här så nu kan vi ta emot turister, usch! Jag trivs bra med att bara dela huset med Mieke. Och särskilt rent och trevligt är det inte men tydligen tycker de att det duger. Jag förstår mig inte på det här, om jag hade en verksamhet och livnärde mig på turister skulle jag vilja att allt var i toppskick när de dök upp.

4 kommentarer:

  1. Wow! Det låter som om du haft en kanondag idag m.a.o.. Jag blir nästan lite avundssjuk... Det blir ju bara bättre och bättre där borta.. Nu kanske det snart är dags att börja oroa mig för att du inte skall komma hem ;) Ha en underbar dag imorgon!!

    SvaraRadera
  2. Det låter häftigt... ute o rida på en sagohäst i en sagonatur...
    Jag är inte nästan avundsjuk som Tias ovanför... jag ÄR avundsjuk! :)

    SvaraRadera
  3. Suck, vad härligt det låter..
    /Carolina från forumet...

    SvaraRadera
  4. Jo det är faktiskt härligt! Bara att kunna rida flera olika hästar per dag är en lyx!

    SvaraRadera