Sidor

lördag, maj 02, 2009

Nu har jag träffat "mina" hästar

Igår var jag nere på Sandur och träffade de hästar jag ska jobba mest med. Först tog vi in dem och det är inte bara att knalla ut i hagen och hämta dem. Här jagar man in dem. Men det gick bra.
Sen på med träns och sadel, sitta upp (i stallet) och sen iväg. Inget borstande, ingenting, bara upp och iväg.

Först fick jag rida en gammal häst som heter Parkus för att se hur det kändes, han var ok men inte så rolig.

Sen upp på Sindri, han är fem och vill bara trava så mitt jobb är framförallt att plocka fram tölten. Han var ängslig och nervös av sig, jag tror han kommer göra sig mycket bättre om han vågar slappna av lite och accepterar skänklar och bett ordentligt.
Efter det jobbade jag lite med Herkules från marken, han är fyra och helbror till Sindri, de är efter Thristur frá Feti. Han verkar vara lite lugnare.
De andra två hästarna som är mitt jobb så att säga är Spotti och Enya. Spotti är sex och inriden i vintras, ska tydligen ha varit "tokig" men funkar fint nu. Enya är precis som Herkules inte inriden än.

Sen var det tillbaka till Árbót och hjälpa till att sko två hästar. Jag skulle kunna skriva en uppsats om hur man skor hästar på isländskt vis men orkar inte så ni får snabbversionen.
Det krävs tre personer för att sko en häst. En som håller hästen, en som håller hoven och en som skor. Hästarna är som sagt var inte tama heller så de var inte så förtjusta. Skon sätts på innan hoven verkats färdigt och sen klippte de av hoven efter skon.
Mitt jobb var att hålla hästen och så höll jag hovarna lite också, tungt!
Sen blev det en ridtur här med, den hästen jag red här var inte rolig! Visst hade hon en fin tölt men hon lyssnade ju inte för fem öre utan bara drog.

Vad som är mitt jobb häruppe på Árbót är jag osäker på så jag ska se om ingen kan köra mig till Sandur idag för där vet jag vad som ska göras.

3 kommentarer:

  1. *hehe*
    Ja, det är inte riktigt som "hemma" va?
    Men spännande att se en annan sida av hästkulturen!
    Ser fram emot fler rapporter!

    SvaraRadera
  2. Nä inte direkt. Känns lite galet faktiskt.

    SvaraRadera
  3. Oj då, spännande det där. Du kommer klara dig galant. Men jag kan tänka mig att det känns väldigt konstigt...

    SvaraRadera