Sidor

söndag, maj 17, 2009

Söndag och kallt igen

Söndag och här sitter jag och lyssnar på isländsk musik och dricker te. Idag är det kallt igen, har inte sett solen på hela dagen. Inga turer idag så det har varit lite att göra. Men jag har i alla fall haft möjlighet att prova en del av turhästarna.

Jag red Elding i ridhuset, hon var trevlig, stel och passaktig men en snäll häst. Och det gick att få henne att gå på volt och böja sig ordentligt genom kroppen, i alla fall i skritt. Travade gjorde hon inte.

Eftersom Mieke ville ha sällskap ut med sin häst så red jag ut på Assa trots att jag inte ridit henne förut. Men Assa är en av hästarna som de sätter totala nybörjare på så jag var inte direkt orolig. Assa är något hård i munnen (kanske inte så konstigt) men annars var hon trevlig. Man kan rida och få henne att göra olika grejer men man kan också bara ”åka häst” om man vill det.

Gia longerade jag idag och det gick mycket bättre än sist. Hon sprang faktiskt runt mig i något som kan liknas vid en cirkel. Kanske var jag tvungen att jaga på henne en del men det blev lite bättre när jag longerat ett tag så jag tror att det kommer att ge med sig. Tanken är att om hon blir mer framåt vid arbete från marken som kommer det också bli bättre när jag sitter på.

Gia är fruktansvärt nafsig och jag har nu sett att de flesta tränar ganska mycket med godis så jag antar att det är det som är orsaken.

Eftersom jag inte har så mycket att göra så har jag hängt i ridhuset och tittat på när folk tränat sina hästar hela eftermiddagen och det har varit väldigt intressant. En tjej jobbade med sin unghäst och hon berättade hela tiden vad hon gjorde och varför. Hon longerade först och sen red hon en stund med både kapson och bett. Hon hade alltså ett par tyglar fästade i kapsonen och ett par i bettet. Eftersom hästen enbart är riden några gånger så använde hon mest de som satt i kapsonen men tanken är att hon kan försiktigt lära hästen hur bettet fungerar. Hon sa också ”this is not the icelandic way” (hon är inte inföding).

En annan tjej red med repgrimma och grimskaft och slängde grimskaftet över huvudet när hon bytte håll. Det var roligt att se eftersom jag och Louise har pratat en del om det. Det verkade fungera finfint men hon stannade varje gång hon skulle slänga över grimskaftet och det såg inte riktigt ut som något man gör i farten.

Ja så har jag longerat Heimir också, han är vansinnigt smidig att hantera och nu har jag börjat få kläm på hur jag vänder honom också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar