Sidor

lördag, maj 16, 2009

En lugn dag

Ja idag har jag inte gjort mycket. Jag var uppe i stallet vid tjugo i nio, någon hade redan fodrat men ingen var där. Jag har inte kläm på det där med fodringarna riktigt, om det är jag som fodrar eller någon annan. Men solen ligger på mitt fönster på morgonen så det är svårt att sova då så jag kan lika bra vara uppe.

Så jag gick hem igen och väntade på att hästarna skulle äta upp. Sen gick jag tillbaka och började borsta och fixa med Heimir men då dök en delägare till Saltvik (som jag inte träffat förut) upp med fullt med folk som skulle ut och rida så det var bara att ställa tillbaka honom och hjälpa till att ta ut hästarna. Det var sex stycken som skulle rida men det var säkert dubbelt så mycket folk och alla drack öl och skrek och ingen verkade kunna rida. Jätteroligt. Eller inte. Jag var bara glad att jag bara behövde hjälpa till att göra i ordning hästarna och slapp rida med dem. Islänningar säger jag bara.

När de gett sig av longerade jag Heimir och efter det red jag Gia lite i ridhuset. Vi måste jobba lite på det där med att gå framåt, hon stannar så fort hon har chansen. Men styrningen var hyfsad idag. Det är nog allt jag gjort idag. Alla hästar som jag hade kunnat rida hade ju redan gått idag. Suttit i solen och njutit har jag gjort också. Och man får ju inte glömma att jag fick låna Elsas bil och körde in till Húsavik och handlade lite mat.

Det kom ett föl inatt också men jag har bara sett det på håll. Fler är på gång snart.

Föl på gång

I stallet har de tre ettåringar i en liten box. De är rakade och när jag frågade om det så sa Bjarni att de rakar dem i februari för då äter de mer och då växer de mer. Jag vet inte vad jag ska tro om det riktigt. Mer energi kommer ju gå åt till att hålla värmen. De här tre småttingarna är alltså inne hela tiden men ibland släpps de lösa i ridhuset så att de kan rejsa runt. Så mycket för att växa upp på Islands vida vidder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar