Sidor

fredag, maj 15, 2009

Saltvik


Utsikten från huset

Ja nu är det fredag och jag har varit här på Saltvik sen i onsdags. Jag
trivs mycket, mycket bättre här. Här är det ordning och reda, de har rutiner och de talar om vad de vill att jag ska göra. Här har de hästuthyrning, långturer på sommaren och en del inackorderingar. Jag bor i gästhuset här, som används som boende till turister under somrarna, tillsammans med en holländsk tjej som heter Mieke. Jag lagar min egen mat vilket faktiskt är väldigt skönt, för då får man riktig mat! Så småningom kommer huset vara fullt med turister och då får jag bo i källaren men det är ett senare problem.

Huset jag bor i

Jag har en häst här, Þreysir (som vanligt är jag osäker på stavningen men det är så det låter i alla fall), som jag kan rida runt på hur jag vill, om jag vill ta en tur ut eller så. Han är svart, ganska het, ganska känslig och lite spänd. Men jag trivs bra med honom.

Sen har jag Gia, ett pyttelitet sto, som är riden i 2 månader som jag ska träna. Än så länge har jag bara longerat men tror att jag kanske vågar prova att rida henne lite idag. Vill helst göra det när jag inte är alldeles ensam i stallet, ifall att. Men hon verkar väldigt lugn och sansad.

Sen så ska jag longera, tömköra eller på något sätt markarbeta Bjarnis tävlingshäst Heimir en halvtimme varje förmiddag. Heimir är väldigt lätthanterad från marken men tydligen en väldigt hård häst att rida. Han ligger i hårdträning nu inför tävlingar i juni och Bjarni har lite ont om tid.

Plus att det är bra om jag provar hästarna som går med turister här, så jag vet hur de är att rida.

Igår fodrade jag hästarna på morgonen, sen gick jag hem och väntade på att de skulle äta färdigt. Jag började med att borsta Heimir och då kom Elsa (Bjarnis fru) och frågade ”would you like to go on your first horse-rental?” så det var bara att ställa tillbaka Heimir och börja göra i ordning hästarna som skulle med. Elsa förklarade hur jag skulle rida och jag lyckades faktiskt med att inte rida vilse! Turisterna var ett par från Singapore med noll ridvana så det blev en väldigt långsam tur men lite tölt vågade de sig på. Þreysir uppförde sig men taktade halva vägen hem. Ingen trillade av och alla var nöjda och glada.

Efter det så longerade jag Heimir och sen en annan av Bjarnis hästar. Jag longerade Gia och provade en av de andra hästarna här.

Här får faktiskt hästarna komma ut på dagen, hästarna borstas (om än ganska hastigt) innan man rider och de får mat vid samma tider varje dag. Folk tömkör och longerar sina hästar och verkar inte bara rida rakt fram. Plus att det bara krävs en person för att sko en häst. Hästsynen verkar alltså lite trevligare här.

Stallet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar