Sidor

torsdag, maj 07, 2009

Nu har jag varit här en vecka

Idag är vädret helt fruktansvärt! Det snöar och blåser och är väldigt kallt. Tog in hästarna här uppe i fållan och efter att ha tittat på dem en stund så bestämde jag mig för att strunta i att rida idag. De är helt vilda idag och bråkade som sjutton med varandra, inget man har lust att ge sig ut helt själv på. En del av dem fryser så de skakar. Jag tog in den äldsta hästen, han är 30 år, för han frös så jävligt och ville in. Han har inte låtit mig komma nära förut men nu fick jag klappa honom. Han har väl insett att jag kan vara ganska bra att ha ändå.

Vad har jag lärt mig den här veckan då? Jo att hästhållning här är väldigt annorlunda mot vad man är van vid. Jag har lärt mig att lyssna på mina egna råd och inte göra sådant jag känner mig obekväm med. Jag har lärt mig att närma mig hästar mycket fösiktigt så att man får fånga dem. Jag har lärt mig att sitta väldigt, väldigt stilla och låtsas att jag inte existerar. Det är det bästa sättet att få de här hästarna att lugna sig efter man suttit upp. Jag har lärt att mig att väluppfostrade hästar är en lyx som verkligen borde uppskattas!

Jag trivs inte så bra här. Det är svårt att alltid jobba själv och att inte ha någonstans att jobba med hästarna, ja förutom vägen då. Jag vet att jag bara har varit här en vecka men jag funderar faktiskt på att försöka byta och jobba någon annanstans. Det känns inte som om det här ger mig så mycket, jag har mest blivit lite osäker. Ja vi får se.

3 kommentarer:

  1. Tråkigt att det inte är så bra där :-( Men du kanske ska ge det ett par dar till, det kan ju bli bättre. Eller börja leta efter annat direkt, det avgör du bäst själv.
    Katten mår fint, växterna lever och jag ska strax försöka göra majspannkakor :-)

    /Åsa

    SvaraRadera
  2. Hoppas det ordnar sig, det kan ju ta ett tag att "acklimatisera sig" - vet jag själv när ag bodde i Paris för - ja, hundra år sen?? ;)

    SvaraRadera
  3. Jo jag ska nog ge det några dagar till. Det är bara jävligt slitigt att aldrig fatta något och att alltid vara själv och jobba under dåliga förhållanden.

    SvaraRadera