Sidor

fredag, maj 08, 2009

Det är inte lätt att vara häst på Island!

Vädret är om möjligt ännu värre idag, helt fruktansvärt! Gammel-man är kvar inne och jag tror inte han är sugen på att gå ut. Jag har bara varit och tittat till hästarna här på Arbot idag, inte mycket mer att göra. Det snöar på snedden och snön känns som nålar när den träffar ansiktet. Och hästarna fryser. Flera av dem gnäggade när de såg mig komma och det gjorde mig naturligtvis glad, även om jag misstänker att det är för att de vill in. Jag fick till och med klappa Ùlfur lite på mulen.

Efter fikat ska jag ner till vildhästarna och mocka och fixa, ingen idé att ta ut någon av dem i det här vädret. Tycker inte så synd om dem för att de är inne idag, de har det nog bättre där. Fast det vet de ju inte om.

Lotta som jobbar med korna och fåren nere på Hraunkot ska komma förbi här och hämta mig idag så ska vi åka in till Húsavik och dricka öl. Får se om hon vill ge sig ut och köra i det här vädret bara. Och imorgon ska jag se om om jag kan få någon att köra mig till Saltvik (en stor hästgård här i närheten), det ska komma en ridinstruktör från Akureyri och hålla lektion och jag var mer än välkommen att komma och kolla.

9 kommentarer:

  1. Oj vad med snö... Känns så avlägset. Idag har solen skinit och jag kunde sitta ute och äta lunch...

    SvaraRadera
  2. Vad avis jag blir... Vill också ha fint väder!

    SvaraRadera
  3. Usch vilket busväder!
    Jag hoppas vi slipper busväder i morgon när vi leker funktionärer på Stormur vår :)

    SvaraRadera
  4. Alltså, ni vet inte vad busväder är! Fy sjutton säger jag bara! Helt jävla otroligt dåligt väder! Inte så kallt men så jädra blåsigt!

    SvaraRadera
  5. Tänkte smsa tillbaks när jag kom hem från stallet, men fixade mat då och glömde!! F'låt! Skriver här ifall du redan sover så du inte vaknar av sms-pipande.

    Allt är fint här, bra väder och allt!
    Katten mår prima :-)

    Red på sidepull idag. Övar "excellent steering" och det går riktigt bra! Fin häst dommarn :-)

    Ny häst nr 2 kommer imorrn, med lite tur så blir det inte slagsmål.

    /Åsa

    SvaraRadera
  6. Åsa! Jag stänger av mobilen när jag sover! Plus att jag är två timmar efter i tiden här, så för mig var det inte så sent!

    Du anar inte vilken fin och väluppfostrad häst du har! Jag saknar honom.

    SvaraRadera
  7. Jag kom inte ihåg vilket håll det var med tiden, men nu vet jag :-)

    Tack tack, jag tycker att han är finast i världen :-) Tror nog att du kan vara stolt över oss när du kommer tillbaks i augusti! Slutor på diagonalen here we come ;-)

    Dina vildhästar verkar ju helt annorlunda än man är van vid, men jag tror att du kan få ordning på dom iallafall. Det ska gå.

    Katten hälsar nog! Hon verkar tycka att jag ska gå och lägga mig, så det är väl dax för det.
    Ha det bra!!

    SvaraRadera
  8. Jäkla väder det där... Det är inte för att banalisera det, men jag säger bara "Välkommen tillHammerfest" mellan November till februari ;) Det där har varit mitt väder i snart 3 år... Visst är det otroligt att upptäcka att man är full av snö på enbart ena sidan av kroppen efter att man stannat till i två minuter ;) Ha det gott snygging!

    SvaraRadera
  9. Det var fanimej svårt att vara upprätt! Man stannade inte till i två minuter utomhus kan jag säga! Som nålar! Men nu är det bättre.

    SvaraRadera